Liten guide till sommardans i Sverige


Nyfiken på nya dansupplevelser? För mig blir årets sommar min första riktiga danssommar. Jag har nyfiket följt programmen på de olika utohusscenerna, jag måste medge att jag började spana redan i februari. Därför försöker jag inte tänka på att det redan har kommit igång, allt det där härliga dansandet i väst. Sommaren är verkligen dansfolkets högsäsong, och de reser, från längst i norr till längst i söder, till öar och landsbygd, ja, alla möjliga evenemang och utomhusdanser.

Jag kommer i den här bloggen att tipsa om olika sorters dansevenemang. Det här inlägget tillägnar jag sommarscenerna för i huvudsak bugg och fox i Stockholmstrakten. Särskilt riktas detta mot danssugna ålänningar som vill ta steget att prova att dansa västerut. Därför kommer många av mina stockholmsläsare redan känna till det här, men kom gärna med fler tips i kommentarsfältet.

1.) Gröna lund -Som jag tidigare har nämnt är det här ett väldigt prisvärt alternativ. Med Grönankortet har du tillträde till alla sommarens danser, det kostar 199 kronor, alltså inte mycket mer än ett enskilt inträde till många andra danser. Sen är det inte lika stora band för buggen och foxen, därför täcker det bara delvis behoven. Så här ser det ut på grönan:
- Varje lördag är det salsa, kl. 18-19 ordnas en prova på-kurs före, sen är det socialdans.
- Varje fredag är det tango, kl 18-19 ordnas en prova på-kurs före, sen socialdans.
- På onsdagar och torsdagar är det bugg och fox till liveband, med start kl 19. Se gröna lunds hemsida för programmet, det är en stor blandning på typen av band.

2.) Skansen - Skansen har betydligt mer spännande band på sitt sommarprogram för modern dansen. Inträdet är 150 kronor, vilket är brukligt för en bugg- och foxkväll i Sverige. Billig utekväll som min danspartner konstaterade förvånat första gången, man är ju så upptagen med att dansa att man inte har tid att dricka alkohol.
- Måndagar från 25 juni. Storbandsdans på Galejan kl. 20-23
- Tisdagar från 26 juni. Blandad dans på Galejan kl. 15-18 och kl. 20-23 Se banden här.
- Onsdagar från 4 juli. Gammeldans på Bollnästorgets dansbana kl 15-18 och 20-23  Dansinstruktion kl 19-20.
- Fredagar och lördagar från 22 juni Modern dans på Galejan, banden hittar du här.

3.) Hågelbyparken - 2 mil söder om Stockholm ordnas också dans i sommar. Inträdet är 140 kronor och tiden kl 19-23. Vägbeskrivning. Hela listan med band.
- Tisdagar från 22 maj dansas det till dansband gammalt-modernt.
- Torsdagar från 24 maj är det modern dans.
- 2 fredagar i sommar ordnas det särskilt fredagsparty, kl 20-24 entré 180 kronor. 8/6 uppträder Scotts och 31/8 Arvingarna.


4.) Liljekonvaljeholmen (Uppsala).
- Fredagar från 4 maj (nästa dans imorgon) dans kl. 21-01, både moget och modernt. Entré 150 kronor Kolla in programmet här. 
- Trivseldans tisdagar kl 13:00-17:00, entré 90 kronor (29 maj-28 aug)
- Söndagsdans kl 16:00-20:00 entré 120 kronor (29juli, 16sept.

EN LITEN GUIDE? Funderar du nu. Ja, det här är faktiskt bara en bråkdel av vad danssommaren har att erbjuda. Jag återkommer, var så säker. Men här har du något att spana in i alla fall.

Kommentarer

Populära inlägg