Dansens antites


Att följa är en hel konst som förtjänar fler kapitel. Men här tänkte jag ta upp det viktigaste. Att lägga alla tankar på vad som ska hända åt sidan och bara känna in vad som händer, här och nu. Vi måste göra oss helt blanka för att lyckas följa bra. Visst kan träning av turer ge färdighet, med det är förmågan att känna in och agera på det vi känner på plats som skiljer en bra följare från en mindre bra.

Så fort tankarna vandrar kommer det att bli fel. Vi kommer att missa signalerna, börja ta egna steg i strid med föraren. Därför var jag tvungen att dokumentera det här klottret när jag var på restaurang Chutney  i Stockholm. Den här klottraren har lyckats fånga precis motsatsen till det jag ägnar mig åt på dansgolvet. Där skulle vi säga att motsatsen råder: SLUTA TÄNKA, BÖRJA FÖLJA.

Till vardags, ja i de flesta andra situationer gör jag tvärtom. Kanske det är därför dansen är extra magisk för mig. Den blir en ventil. Ett sätt att komma i kontakt med kropp och känsla och bara hänge mig åt stunden.

Kommentarer

Populära inlägg