Varva lätt och svårt för hjärnans skull


Projekt självstyrning dag 7:

Har du en avancerad uppgift idag på jobbet? Då är det klokt att vara förberedd på att hjärnan behöver ladda om. Jag tänkte berätta två viktiga saker om hjärnan:

1.) Vi har en begränsad tidsperiod som vi klarar att maximera vår prestation, ju mer komplicerad process för hjärnan, desto kortare spann. Har du en avancerad uppgift att lösa idag, se till att kompensera med något som är lättare efter, annars är risken att du gör nästföljande uppgift bristfälligt.

2.) Hjärnans energiförbrukning är lokal. Det betyder att om du jobbar mycket med samma typ av uppgift då kommer hjärnan att ha konsumerat energin i det området. När din skalle börjar kännas trög är det helt enkelt på grund av att energin tryter - just där. Om du byter av med en annan uppgift så kan du hitta energin till den.

Hur påverkar det mitt upplägg för dagen? På två sätt:
a.) Inom alla projekt finns mer avancerade och mer enkla arbetsuppgifter. Jag brukar känna in hjärnans form. Är jag trött så växlar jag till en enklare uppgift. Jag brukar ha en lista över okomplicerade saker jag kan göra när jag är trött.

b.) Om jag har flera avancerade uppgifter att lösa är jag noga med att ta paus emellan och att äta glukosrik mat (glukos är hjärnans bränsle). Sömnforskare har kunnat se att de hjärnområden som jobbat hårdast också sover djupast (förenklat uttryckt), det tyder på att dessa områden får återhämtning. En powernap är verkligen att rekommendera, då du laddar upp energin igen och kan klara de energislukande avancerade uppgifterna bättre.

*

Kommentarer

Populära inlägg