Gå ut och gå hem igen!


Projekt självstyrning dag 6

När jag släpptes fri att jobba självständigt började jag direkt med en dålig vana. Jag satte igång att jobba direkt efter frukosten i pyjamas.  Det leder till att jag kan upptäcka att tiden har gått och lunchtid är här, och jag har inte ens klätt på mig. Jag har lätt att absorberas av mitt jobb, men det är inte bara en fördel. På sikt är det ohållbart. Om jag fortsätter så här kommer jag inte må bra.

För flera år sedan gick jag en utbildning i Kreativt skrivande på Södertörn. Då kom många författare och gästföreläste. Jag minns att en av dem, Ludvig Rasmusson, pratade om vikten av dagliga rutiner för att få ett författarskap att fungera. Då var jag 19 och hade en helt annan bild av författarskap, du kanske anar att jag inte föreställde mig en författare som någon som gick upp klockan 7 och gav sig ut på en morgonjogg?

Men idag förstår jag det fullständigt. När du är din egen chef måste du även tänka på personalhälsa, som vilken chef som helst. Det är en grund för hållbarhet på sikt. Har du inget kontor, eller gillar att jobba hemifrån behöver du se till att få dagsljus. Förmiddagens dagsljus är viktigt, forskningen visar att det har både en antidepressiv och sömnreglerande effekt.

Därför har jag börjat öva på att göra mig klar som vanligt och gå ut samma tid varje dag, oavsett om jag jobbar hemma eller ska iväg. En kvarts morgonpromenad, och sedan är jag redo att komma igång. Först kändes det ovant att gå ut utan ett mål. Men nu har jag snabbt kommit in i den sköna morgonens små observationer. Se så vackert:





*

Kommentarer

Populära inlägg