Återfall! Och hur man hanterar dem


Projekt självstyrning dag 11:

Efter tio dagar med min nya morgonrutin uppstod den första frestelsen att avvika från min valda väg. Tisdag var det alla hjärtans dag och Niklas hade lagat värsta fina middagen när jag kom hem från min eftermiddagsklient. Det blev en sån där kväll där klockan försvann, vi öppnade en flaska finvin vi köpt i Kroatien och hållit på länge. Och jag ångrar det inte. Guld!

Där på natten tog jag ett beslut att hoppa över morgonyogan och sova en halvtimme till. Börja dagen med frukost. Nu uppstod det intressanta. Jag kom visserligen upp klockan sju men hela hur jag hade velat ha morgonen föll. Jag fastnade på facebook, fick stressa i mig frukost, började halvjobba samtidigt som jag klädde på mig. Dagen gick i det tecknet sen.

Idag var jag uppe och yogade igen, men istället för att göra frukost började jag städa köket och när jag skulle äta med Nicke började jag svara på mejl angående mitt forskningsprojekt.

När jag omformulerar min plan i huvudet blir det plötligt lite luddigt igen, det är problemet. Och jag vet att min dag blir bättre med fokus. Jag är nöjd med min plan så istället för att anklaga mig själv, är det bara på't igen och notera mina fallgropar.

Det är mitt budskap om hur man hanterar återfall: Genom att felsöka just var det gick fel, och att återgå till att göra det man har planerat. Inget är eller blir perfekt. Ha en tolerans med dig själv, en mjuk ton i tanken och börja igen.





Kommentarer

Populära inlägg