Snurr på morgonrutinen: Ha en lätt version av allt


Projekt självstyrning dag 9:

Det viktigaste för att bygga en vana är repetition. Det är ett kärnbudskap som vi på Habitud förmedlar inom  organisationer. Det räcker inte med att lära sig något nytt för att bryta en vana, du behöver göra nytt, om och om igen.

För att göra det lättare för mig att få till min morgonrutin har jag därför bestämt mig för att ha en lättversion av vissa nyckelmoment. Jag har valt att börja min dag med en morgonmeditation för att det hjälper mig att landa inför dagen, samla fokus och vakna till på ett behagligt sätt.

Men det finns olika svårighetsgrader av allt. När jag har sovit dåligt eller för kort har jag därför olika versioner som hjälper mig. Jag har ett lager av vägledda meditationer, ljudfiler där någon instruerar mig igenom. Är jag frestad att sova längre lockar jag mig att gå upp och göra vägledd kroppsscanning. Andra morgnar är jag piggare, då kör jag egen meditation med bara start och stoppljud.

En annan frestelse kan vara att strunta i att gå ut en sväng när jag vet att jag ändå ska iväg senare. För att hålla fast vid vanan "gå  ut och gå hem igen", har jag ett kort varv runt huset jag tar till för att se till att ha vanan inne att 8.10 är det promenad.

Kanske låter detta hårt? Nja, det här är inget annat än vanor jag har valt för mig själv för att jag värdesätter och mår bra av dem. Så klart är det trixigt att komma igång, men med enkla versioner av allt blir steget mycket mindre.

Vilken är din enklaste version av att göra något viktigt?



Kommentarer

Populära inlägg