Säg ja till det du behöver och älskar


Projekt självstyrning - Dag 3

En av de största utmaningarna jag möter som konsult ute på företag är faktiskt att HR-avdelningarna oroar sig över att folk jobbar för mycket. De är för tillgängliga. De går på högvarv, de svarar blixtsnabbt på allt, de jobbar kvällar och helger och cheferna får inte stopp på det. Det känns väldigt upp och ner och får mig att undra hur vi har byggt vårt samhälle och våra arbetsplatser. Men jag förstår verkligen hur det kan bli så. Jag känner igen mig.

Att arbeta självstyrt innebär att det är man själv som planerar och prioriterar. Det är en frihet, men också svårt, eftersom man behöver öva sig i gränssättning. När vi står inför ett större projekt eller arbetsuppgift är det så lätt och lockande att bara gå "all in". Det vill säga, många av oss jobbar för mycket och försöker att prestera max på allt. Säger ja, ja, ja. Och sen står man där trött och slutkörd när dagen är över och orkar inte säga ja till annat. Från arbetsgivarens sida behöver man tänka till om personalen gör så, det är ett tydligt tecken på att man inte har hjälpts åt att skapa tydliga prioriteringar och gränser ihop. Men om man som jag inte har någon chef så är det två saker jag behöver öva: Att säga ja och nej.

Vad behöver jag säga ja till? I mitt fall jobbar jag redan för mycket. Jag behöver säga ja till saker som fyller mig med energi. En klassiker man möter som psykolog är att folk blir trötta av jobbet och slutar med saker som är lätta att plocka bort: De träffar vänner mer sällan, slutar träna, stannar hemma på kvällarna. Ibland behöver man skala av. Men i många fall inte på de sakerna.

Vad fyller på dig? Det är unikt från person till person. Men oftast involverar det att vara med andra människor, att röra på sig och att vara i naturen.



I helgen gjorde jag verkligen det. Det blev en massa dans, nya bekantskaper och att återhämta sig ihop med släktingar. Sitta och titta på vatten hanns också med.



Först nu när jag har aktiverat mig är jag redo att säga nej. Vad ska jag då säga nej till? Det tar vi imorgon. :-). 

Vad fyller på dig? Skriv gärna en rad och berätta! 
Här kan du öva mer: http://www.habitud.se/kalender 


Kommentarer

Populära inlägg