Därför ska du börja med morgonen



Projekt Självstyrning, dag 5:

Tänk så många år jag har misslyckats med att gå och lägga mig i tid. Man blir så trött på sig själv när man länge försöker något, utan att det går. Blir man inte? Självanklagande, uppgiven. Och de gånger jag gjort det sen då och bara legat och vänta på att somna. - Värdelöst!

När jag började läsa psykologi lärde vi oss mer om sömn. Hur viktig den var för hälsan på flera plan. Föreläsaren jämförde sömnbrist med rökning och jag blev ännu mer självförebrående, hur har jag kunnat misshandla min kropp så länge?

Den tanken gjorde det inte lättare att somna. Tvärtom. Nu var jag både självförebrående OCH orolig. Att upplysa om risker med sömnbrist behövs på ett samhällsplan. Men för en person som är bekymrad över sin sömn riskerar det att spä på problemen. Oro är något av det mest sömnstörande som finns.

Har man verkliga sömnproblem så rekommenderar jag KBT för insomni. Men om man mer som jag har haft svårt att få ordning på sömntiderna rekommenderar jag att ta en titt på rutinerna över dagen.

När man ser över en dag och allt man gör finns det förstås många saker som går att ändra. Men: när jag arbetade med boendestöd såg jag ofta ett gemensamt mönster: Arbetet behövde börja på morgonen. Om man försökte ändra en vana, som att laga middag varje kväll så hade man allt för många hinder om dagen skurit sig redan på morgonen: Kanske personen försov sig, hoppade över frukost, kom sent till jobbet, jobbade över för att kompensera, var för energilös och hungrig mot slutet av dagen att hen ändå inte orkade laga middag. Är du med? Det här kan förstås bytas ut till andra exempel. Var personen dessutom förälder blev hela morgonen ett kaos om man sov för länge. Detta är inte sant för alla. Men för många är det ett problem.

Vad vi gjorde för att lösa detta? I stora drag handlade det om att räkna ut vilken tid olika saker tog, att göra en plan för morgonen och ta hjälp av larm. Är man alltför morgontrött fastnar man lätt och då behöver hjärnan triggers för att komma igång. Jag märkte att det hjälpte mycket och satte igång att göra samma sak själv.

Följderna? Mer trötthet först, absolut, men det är bara bra om man vill justera sömnen. En annan cool sak var att alla andra vanor som jag haft så svårt att få till började falla på plats, jag kom oftare i tid, jag kunde promenera istället för att ta bussen, kom ihåg att ta med matlådan och träningskläderna. Goda cirklar som gav mindre dåligt samvete, mer dagsljus på morgonen, och en tidigarelagd sömncykel. Jag märkte att det hade lyckats när jag hade börjat på ett nytt jobb och efter en tid upptäckte att kollegorna trodde att jag var en morgonmänniska.

Här kan du läsa mer om hur du kommer till bukt med din morgon genom att göra upp med snoozet.

PS: En annan dag ska jag berätta om mina larm och varför hjärnan ibland blir stressad av larm, men ofta verkligen behöver dem.



Kommentarer

Populära inlägg