Hur jag skapar helg fast jag måste jobba för mycket


Projekt självstyrning dag 8:

Ur ett psykologperspektiv ska jag egentligen inte rekommendera någon att jobba på helgen. Vi behöver vår återhämtning för att må bra. Under helgen kan vi kompensera för en massa hälsobrister som samlas under veckorna: Underskott på dagsljus och sömn och energigivande sociala kontakter samt kroppslig avslappning och träning.

Men: i perioder har man ändå sina skäl. Som  nu när jag har flera projekt att hålla rullande, både uppsats, konsultjobb och skribentuppdrag. Så jag har för en tid bestämt mig för att helgjobba. Men bara med vissa villkor.


1.) Fredag kväll och lördag är alltid lediga. Här gör jag det jag känner för, vilket oftast är dans minst en gång och att träffa vänner och äta gott.



2.) Söndag är min arbetsdag. Men jag får ta sovmorgon. Jag planerar också in promenad, fika i närheten eller utomhusträning när det är ljust ute.

3.) Jag väljer en arbetsuppgift som är skild från mitt löpande arbete för att minska känslan av sammanblandning. Oftast är det på söndagen som skrivandet sker.

4.) Jag jobbar aldrig efter kl 19. Då är det tid för att laga något gott och bara koppla av.



PS: Ja, jag hinner göra allt detta och få saker gjort, det brukar bli en både produktiv och mysig dag.

Kommentarer

Populära inlägg