Zlips i lyckad nytappning



Helgen avslutades på bästa tänkbara sätt i Ebba dansklubbs lokaler i Bredäng, Stockholm. Föreningen hade bjudit in till danskväll med dansbandet Zlips i ny konstellation. Det var deras tredje spelning som nyformade och premiärnerverna märktes, det var en hel del ursäkter för att ljudet inte var det bästa. De hade svårt att få ordning på baskaggen.

Men för mig som inte tänker så mycket på just hur ljudet låter var det en riktigt positiv upplevelse. Redan när vi smått försenade närmade oss klubblokalen hördes det, ett skönt driv i musiken som mötte oss och det pirrade ut i tårna så stegen blev snabba. Väl på dansgolvet möttes jag av en skön blandning av snabbt och lugnt, känsloladdat och gungigt. När jag som dansare pratar musik är det inte stilar i första hand som talar till mig, det är känslorna låtarna förmedlar. Möjligheterna till rörelser i dem. Jag var också glad över att höra några sköna soul-låtar som lyfte både buggen och foxen, speciellt som jag hade turen att dansa med M som blev lika glad över greppet. Annars fanns både rocken och långsammare mer sensuella bugglåtar, och förstås powerballader att foxa sig hög till.

En och annan ursäkt hördes från scenen över att allt inte satt. Men bland dansfolket hörde jag ingen klaga. "De är bra, eller hur?", "Riktigt bra", "Bättre än gamla Zlips". Var kommentarer som mötte mig bland dansbekanta. Våra röster var upplivade. Att nya Zlips låter så här lovande betyder inte bara att vi fick uppleva bra dans en kväll. Det betyder att vi förhoppningsvis har ett härligt band att dansa till i flera år framåt, en slags dansupplevelseförsäkring.

Utanför klubblokalen stod den gamla slitna, blå turnébussen, ett rejält steg bakåt i jämförelse med tidigare ekipage, påpekade en av mina dansvänner. Det betyder sannolikt att Zlips har en bit att ta sig tillbaka. Men låtmaterialmässigt och energimässigt känns det redan som att de är framme.

Vi tackar för det!

Kommentarer

Populära inlägg