Kommentera inte mitt utseende


Det finns inget finare än en känsloladdad fox. Inte när du dansar med rätt person, en som bemöter dig respektfullt och som tolkar dansen som du, så att du förstår, men ändå blir överraskad. När det är som bäst är det som att sväva över dansgolvet. Jag återkommer till ett mer utförligt inlägg om det här. Folk frågar mig nämligen sällan om charmen med foxen utan oftare om den inte kan bli obekväm när man dansar så nära främmande män.

Jo. Det kan den.

Det värsta jag vet är kavaljerer som tvångsmässigt ska kommentera min kropp eller mitt utseende. Varför jag ogillar det? Därför att de gör det till en situation jag inte är bekväm med. Jag dansar inte för att bli betygsatt för mitt utseende och jag dansar inte för att träffa någon. Jag tycker att det är oseriöst att försöka göra situationen till något annat och dessutom brist på respekt att förutsätta att det är okej att göra situationen till något annat.

Det är nämligen inte så att situationen ger mig ett val. Om jag just har blivit uppbjuden är det ytterst oartigt att säga nej. Jag förväntas dansa fyra danser på rad kan möjligen bryta efter två. Att då genast, utan att känna in vem jag är och varför jag är på dansgolvet, börja kommentera mitt utseende, får mig att känna mig gisslantagen. Som att jag måste dansa fyra danser med en person som flörtar fast jag vill dansa. Det blir en otrygg situation och jag känner mig osäker på om jag kan lita på att min kavaljer håller händerna där han ska sen. Speciellt är det män som är 20-30 år äldre än mig som fäller de kommentarerna, det känns mycket märkligt, som att de tycker att de har rätt till mig bara för att jag dansar med dem.

Ska du prompt säga något så säg det EFTER att vi har dansat, som en komplimang på vägen. Men vill du vara säker på att få dansa med mig igen? Håll mun!





Kommentarer

Populära inlägg