Lindy hop på åländska

Igår kväll var det premiär för dansbloggen att testa att socialdansa lindy hop på Åland. Varje torsdag är det socialdans i Yrkesskolans lokaler.

Jag är grön på lindy hop. Har gått en nybörjarkurs en helg i Malmö i början av året och varit på två prova på-tillfällen, men för mycket tid har gått mellan gångerna för att jag ska känna riktigt flyt. Jag har hunnit med en socialdans i Malmö, där jag dansade vilt och fritt och glatt med skickliga dansare, men jag dansade inte lindyhop till slut, som buggare hade jag problem med stegen. Jag faller gärna in i buggstegen speciellt när man blandar in charleston där stegen tas i heltakt (precis som i buggen), och man sen ska hitta det där flytet i växlingen tillbaka till de korta kvicka trippelstegen. 

Här på Åland möttes jag av både tålamod, nyfikenhet och en välkomnande attityd och jag började med att nöta grundstegen. Efterhand kunde jag känna mer och mer att jag faktiskt dansade något som liknade lindy. Helt klart kommer jag tillbaka.

Det var ett skönt första möte med ett gäng som glöder för sin dansstil. Det är verkligen spännande att se hur aktiva de är, ivriga på att lära sig mer och hur dansstilen växer. Det var inte länge sen några kollegor till mig skulle gå den allra första kursen på Åland. Nu har det vuxit fram en krets som sakta men säkert blir större. Funderar du på att haka på? Ta steget.

En annan bonus med kvällen var att jag fick nys om att det buggas på Alandica, Ålands kongress- och kulturhus, på onsdagar. Så har vi garanterat dansglädje nästa vecka också.

Vi ses dans-Åland!

Ps. Vill du spana in lindygänget så har kurserna uppvisning till två låtar på Medis vårsalong på torsdag nästa vecka.


Kommentarer

Populära inlägg