Hur klarar sig era fossingar?


Stackars mina fötter. Jag vet att man inte ska hålla på att göra sig till offer. Det är helt självförvållat det här ämnet jag tänker ta upp, men mina fötter kan inte hjälpa att jag gör ogenomtänkta saker. Förlåt fötter för allt jag gjort, jag BEHÖVER er för att kunna dansa.

I morse kom jag på mig själv med att jubla över att två tjocka hudlager håller på att lossna från två av mina tår. det betyder nämligen att mina fötter lyckats alstra ny hud istället för den jag hade ihjäl under dansmaran i Gävle då jag dansade 12 timmar på två dygn. Jag hade så stora blåsor på tårna att jag fick gå i mina löparskor i två veckor efteråt. I början gjorde det så ont att gå att jag stapplade fram. På höger tå hade jag förutom blåsor en rejäl begynnande blånagel efter att ha blivit trampad på av vassa klackar tre gånger, ja, på just samma tå. (Ja, den är fortfarande svartblå.)

Jag har försökt att hitta dansartips på hur man undviker blåsor och skavsår. Det enda jag har kunnat hitta är att om man smörjer in och vårdar sina fötter regelbundet så minskar man risken för att de ska uppstå. Jag kommer också att byta ut mina strumpbyxor nästa gång, för de har en liten söm fram i tån som skaver.

Men egentligen vet jag precis vad som var det största felet. Jag har haft lite ont i fötterna när jag dansat i mina gamla skor. Det är ett par slitna converse i läder som har ett förvånansvärt bra glid, men absolut inget stöd för foten. Därför slog jag till på ett par nya buggskor.

Jag skulle bara provdansa i de nya skorna. Men de var så sköna, så lätta, gled så bra att jag kände mig som en dansstjärna i dem och hade på mig dem hela kvällen. Ni ser, jag är inte den att ge tips, jag menar vem som helst vet att man ska gå in nya skor, att man INTE ska dansa i dem sex timmar i sträck det första man gör.

Nåväl, jag var inte ensam. En dansvän gjorde samma sak som jag, han köpte nya skor på lördagen, dansade i dem hela kvällen och fick pina sig igenom söndagens dans.

Det märkliga är att trots att jag hade så ont att jag knappt kunde gå på dagen efter den första kvällen så lyckades jag ändå dansa lika länge utan problem, kvällen efter. Det här med smärta och upplevelse av den beror verkligen på vad man fokuserar på.

Har du några bra knep på hur man undviker skador? Tipsa mig gärna!

Kommentarer

Populära inlägg