Hur långt är det värt att resa?



Vänta bara, det är en tidsfråga innan ni åker över hela landet för att dansa. Orden kommer från en dansare som vet vad han menar, han reser flera gånger i veckan i jakt på den ultimata foxen. Foxkungen kallade jag honom.

Det är november 2011. Vi är nya, har just träffat på honom inför vår första danskväll och jag har sagt något om att jag tycker det är långt mellan Farsta och Bredäng (en timme med tunnelbana).

I december tar vi bilen till Uppsala och dansar. Den första januari går premiärturen till Skultuna utanför Västerås. Mot slutet av januari åker jag till Lund för en helgkurs i Lindyhop.

I mitten av mars väntar dansmaran i Gävle. Under halvåret i Stockholm kommer jag på mig själv att resa längre och längre för dansen.

Jag minns att jag i början fascinerades över folk som kom åkande till Yesterday från Örnsköldsvik eller till och med Skellefteå, för att de ändå skulle dansa till favoritbandet i Gävle, eller någonstans i Dalarna.

Den här helgen satt jag på färjan från Åland. Jag slog rekord i fråga om dansresa. Först blev det fyra timmar innan jag var i Stockholm, sen en timme till att ta sig till dansen.

Och jag tänker på ett citat av Tove Jansson: Men vem ska trösta knyttet och förklara att en sång, är bättre än en kappsäck ifall vägen känns för lång?

Och jag tänker på dig, foxkungen. Att nu vet jag vad som får dig att resa som du gör. Och så undrar jag om det var det du såg i mig redan då.

Hur långt går du för dansen?
:-)

Kommentarer

Populära inlägg