Går över ån efter vatten


I dag rapporterar vi i Ålandstidningen om att det inte blir någon repris av den åländska swingdansfesten Windjammers ball i år. Windjammers ball lockade omkring 450 dansare förra året, då var det dans ombord på museifartyget Pommern (som tronar på bilden), i Badhuspaviljongen och utanför i Badhusparken, under tre dagar syntes lindydansarna som färglada utropstecken i stadsbilden i Mariehamn.

Windjammers ball kunde ha blivit min dansdebut. Jag var anmäld men blev dunderförkyld dagen före, så jag hade verkligen bespetsat mig på evenemanget i år. Inte minst för att mina kunskaper i lindy hop är begränsade och jag vill lära mig mer. Därför är det en trist nyhet för mig som dansare. Dansevenemang i sommar är det däremot ingen brist på om man blickar runt i Norden, så när en dörr till en möjlighet stängs öppnas en annan.

Annars, är det inte lite typiskt? I akut dansabstinens hoppar jag på färjan till Stockholm i helgen för att bugga och foxa till Zlips när de spelar på Ebbas dansklubb i Bredäng, och för att göra en första trevare mot salsa och bachatavärlden. Samma dag jag ska åka får jag reda på att det planeras en rejäl omgång lindy på Furuborg i Jomala här på Åland på söndag.

Vad ska jag säga?

Nåja. Egentligen är jag glad att åländsk danskultur och svensk sjuder av liv och initiativ just nu.

Vad dansar du i helgen?

Kommentarer

Populära inlägg