Rekryterade jag just min frisör?

Är det så att dansintresset i Sverige är större nu än det var för några år sedan? Efter Let's dance och alla program. Jag får ofta frågan och hör ofta påståendet. Och till viss del stämmer det antagligen, dansen har flyttats till en mer central del i vår tillvaro än tidigare, kanske inte genom att det dansas mer än någonsin, men det pratas på ett annorlunda sätt om dans.

Eller... Är det bara jag som pratar mer om dans nu? Jag var och klippte mig idag och frisören frågade mig just det, att visst har dansintresset vuxit? Jo, sa jag först, eller så är det bara för att jag har blivit så frälst som jag uppfattar det så. Men väldigt många jag pratar med verkar sugna på att börja dansa i någon form. Sen att det inte riktigt blir av för alla, men acceptansen för att dansa har vuxit. De allra flesta tycker att det är coolt när jag säger att jag dansar bugg och fox. Så var det knappast för tio år sedan. Inte för att dansen i sig har förändrats så mycket, eller dansfolket, jag är säker på att det var lika roligt då som nu. Men kunskapen om vad det innebär att dansa har vuxit och därmed intresset.

Hur frisörsessionen slutade? Så klart med att jag hade tipsat den härliga frisören om var närmaste dansklubb fanns, hon och sambon hade just flyttat till Vällingby och var nyfikna på bugg. Hon blev så glad att hon lockade mitt hår på klubben. "Vi ses kanske här igen, eller ute på dansgolvet sen" sa hon.

Kommentarer

Populära inlägg