Bak med axlarna...

Bra samtal om dans med denna tjej i veckan. <3


"Bak med axlarna!"

Hur många gånger har man inte hört det rådet på en danskurs? Många, upplevde jag och en dansant kompis under en diskussion över ett cafébord i början av veckan. Hon har börjat ta danslektioner med en riktigt skicklig lärare, en som inte drar sig för att lägga sig i när eleverna vinklar höften några grader för mycket, eller för lite.

Den senaste lektionen var axlarna i fokus. "Tone, har du också känt att det är så tungt att dra bak axlarna och hålla dem där, att det är därför de lätt glider fram igen?" Undrade min vän. "Ja, exakt så faktiskt! Jag har börjat träna ryggen för jag tror att det är för att jag är för svag." svarade jag. "Jag har hört på många kurser med många lärare att man ska dra bak axlarna och jag har gjort det, men det har varit väldigt ansträngande. Tills nu, den här läraren visade hur man kan stå med armarna ut från kroppen och känna in rätt läge. När det känns rätt ska det liksom vara som att man hänger axlarna på rätt plats och sen ska man kunna stå så hur länge som helst och slappna av, utan att bli trött, jag har inte fattat att det är så det ska vara, ingen har förklarat det för mig", sa hon.

Igår testade jag, och vet ni? Det var så sjukt mycket enklare. Här har jag pressat bak axlarna när det snarare handlar om att rulla dem bakåt tills de hittar sin plats. Så nu övar jag, rulla bak, slappna av... Rulla bak och relaxa i helgen hörni!

Kommentarer

Populära inlägg