Söker du partner genom dansen?

En del dansar för att mötas, andra möts i dansen.

Ute på dansgolvet finns det dansare med olika drivkrafter. Min är kärleken till dansen. Jag vill utvecklas och segla bort i danskänslan, därför lockas jag gång på gång ut i vimlet. Där träffar jag många underbara människor. Glada, varmhjärtade, entusiastiska. Inte konstigt att det i det forumet skapas relationer, kärlek, vänskap, varaktiga band.

Men det är som jag ser det en stor bonus med dansen, inte mitt motiv till att dansa. Det finns däremot personer på dansgolvet som har ett helt annat synsätt. De vill prata samtidigt som vi dansar vilket får mig att undra, är de där för att dansa eller för att träffa folk? Våra motiv krockar och dansen blir knyckig. Danspartners som pratar under hela dansen stör mig, jag pratar gärna före eller efter, under en paus, växlar några korta fraser, men ska vi snacka eller ska vi dansa? (Jag säger det ibland, vilket är en avväpnande kommentar som brukar få folk att le och tystna) I sällsynta fall dansar man även med folk som helt uppenbart bara dansar för att de söker en partner, de säger det nästan direkt efter orden "Får jag lov". Och egentligen är det väl inget fel i det motivet. Så länge man respekterar att inte alla andra är ute efter samma sak. Det är det inte alla som gör.

För mig som vill ägna mig åt dansen blir det obekvämt, olustigt att få inviter på dansgolvet. Jag vill skilja på sammanhangen. Jag vill fokusera på det jag tycker att vi är där för: Nämligen att tolka musiken, gå upp i den i en gemensam rörelse.

Att det sedan ömsesidigt kan växa fram känslor, band som stärks under en längre tid är en annan historia. Många personer har hittat varandra i dansen. Är det rätt så är det, oavsett var man möts. Söker du en partner kan dansen absolut vara en bra väg men då gäller det att tänka på några saker: 

1.) Majoriteten på dansgolvet letar inte efter en partner, folk kanske är upptagna eller helt enkelt bara inte letar, ta hänsyn till det. 

2.) Ge dig bara in i dansen om det verkligen är ditt genuina intresse. Det är ett fantastiskt intresse att dela med andra, inte minst med en framtida partner. 

3.) Gå inte upp på dansgolvet och jaga, folk genomskådar det direkt. Gå upp i dansen och ha roligt bara. För ni har inte bråttom, ni ska dansa på livets dansbana många år ihop om livet vill er väl och får ni upp ögonen för någon är chanserna många, så tillåt dig själv att gå varsamt fram. Förstör inte din eller någon annans dansupplevelse och dansmiljö genom att klampa fram.

Håller du med, eller är jag ute och cyklar?

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg