Landar lätt och långsamt

Så, vad sjutton är det jag har varit på i helgen?
Dirty dynamisk fox-weekend i Alvik.
Jag kan förstå om just det där ordet dirty får det hela att låta lite... skumt.
Men jag kan garantera att även om det är väldigt närgången dans så sker det under ordnade former.
På det sättet kanske dirty kan leda tankarna lite vilse, det är inget gigantiskt förspel vi pratar om ;-).
Så här ser det ut när det skickliga paret som vann helgens Jack&Jill-tävling i fox efterdansar efter helgens kurs (de är ett danspar i vanliga fall också och blev hoplottade två gånger under tävlingen vilket är helt otroligt, det var som att det var skrivet i stjärnorna att de skulle vinna och att det kanske är en signal om att de ska fortsätta våga satsa på högre höjder? Jag tror det var någon däruppe som ville hinta om det):



Tjusigt va? Tänk på att det här dessutom är med trötta ben efter en hel helgs intensivt dansande.

Första gången jag såg ett par dansa på det här viset blev jag både lite generad och lockad av tanken på att få dansa sådär själv. Jag trodde att friheten och avslappningen i den här dansen låg långt borta från mig. Nu är jag inte på samma nivå som de ni ser i klippet, jag är såpass grön. Men jag märkte efterhand att just foxen ligger väldigt naturligt för mig. Naturligt för mig, den jag är i dag. Jag är på en plats i livet där jag har bestämt mig för att det är nu det gäller. Jag fegar inte ur, jag kliver fram och tar för mig tillsammans med den jag dansar med. Det tror jag är en oerhörd fördel på dansgolvet.

Så faktum är att jag i dag dansar både väldigt nära och bitvis ganska dirty, utan att bli generad. Jag bara lever mig in och glider bort och tillåter mig själv att leka i allt större utsträckning vilket helgens kurser hjälpte mig att utveckla vidare. Ännu är jag lite anarkistisk och inkonsekvent i när jag tar initiativ, eftersom det är så nytt för mig, men det blir mer och mer kontrollerat och naturligt.

Nu sitter jag och dricker dagens första kaffe.
Mör i kroppen, trött i knäna, med en blåsa på sidan av stortån och ett leende och en längtan efter nästa dans.

Jag  var klok.
Jag tog ledigt även idag.
Och jag tillåter mig att sakta men motvilligt landa från min nivå där uppe bland molnen.

Kommentarer

Populära inlägg