Saker dansen ger mig 1




Dansen är i första hand en upplevelse för mig. En möjlighet att gå in i musiken och uppleva alla känslor den förmedlar. Ett sätt att vara helt närvarande.

Men den ger mig många andra goda saker och det tänkte jag ta upp i en serie inlägg.

Först ut: Motion. Dansen är en motionsform, även om jag inte utövar den för träningens skull. Jag har testat flera olika träningsformer genom åren. Det började med fotboll, för att mina föräldrar tyckte att det var bra med en lagidrott. Jag är glad för fotbollen för den gav mig ett bollsinne, en säkerhet i lagspelssammanhang, ett sätt att känna att jag behärskade en spelplan och också en möjlighet att se den uppländska landsbygden, och andra delar av Sverige, vi fick resa en hel del för att kunna spela. Socialt var det knappast i första hand, jag slutade spela när jag var 14 för att det blev så otrevlig stämning i laget. Jag med många andra.

Nästa träningsform var Friskis och Svettis. Den ägnade jag mig åt mest för att mina kompisar gjorde det. Att ha motivation på egen hand att åka på ett pass? Nej, sällan. Jag tränade tre-fyra pass i veckan för att mina vänner gjorde det.

Efter det var det löpning och simning som gällde. Alltid för att jag borde, sällan för att jag ville. Skönt när jag väl var ut, men skönare när det var över. Sen slog jag över till yoga, promenader, pilates och bollywoodgympa. Träningsformer som hjälpte mot värk och spänningar på grund av jobbet. Jag hade aldrig problem att komma iväg, med så var det också bestämda träningskurser, en lokal, en tid, ett gäng som väntade mig på samma plats.

Jag har tränat till och från hela livet. Men ärligt talat har träning aldrig varit särskilt kul, jag har saknat driv och hela tiden fått tvinga mig. Tills nu. När jag dansar dansar jag i timmar i sträck. Jag badar i svett. Jag har träningvärk efteråt. Jag blir andfådd och trött och vill ändå inte sluta. När jag vaknar morgonen efter tar jag nya steg i köket. Yogar jag numera är det för att göra kroppen mjuk och redo för en ny dans. Och jag har börjat göra balansövningar för att bli en bättre dansare.

Nu när det har varit mindre dans en period har jag märkt hur jag motiveras till annan träning. Jag vill helt enkelt hålla mig i form för att bli en bättre dansare. Jag har en drivkraft att börja konditionsträna och gör punktinsatser för att stärka knän, hållning och rörlighet. Jag gör det utan större gnäll. För att jag har energin. Så klart hjälper det att all dans tycks ha hjälpt upp min grundkondition, men mest av allt tror jag att det handlar just om att jag ser ett högre syfte med att träna. Jag har aldrig triggats av siffror, att mäta hastighet eller längd, tävla mot andra. Men jag triggas av möjligheten att orka dansa ännu längre.

Dansen gör mig inte bara till en gladare person, utan till en mer vältränad och fysiskt balanserad människa.

Berätta för mig, har ni märkt samma sak? Vilken träning tycker ni funkar bra ihop med dansen?


 Energi och kraft i dansen.

Kommentarer

Populära inlägg