Dansfläktar österifrån

Så. Nu kan jag äntligen berätta vad jag gjorde i lördags. Jag träffade det här fina gänget dansare som kom åkande ända från Ekenäs (Svenskfinland) för att dansa på Åland tillsammans med åländska dansens vänner. Resan är en del av ett utbyte som har pågått i hela 24 år.

Idag berättar vi om besöket i ett fylligt reportage. Jag hade en magkänsla av att det här bara måste göras. Därför begav jag mig till hamnen för att möta dem trots att jag egentligen inte jobbade den dagen. Det var värt det, vilken glädje och gemenskap som mötte mig, formad av 24 år med goda dansupplevelser tillsammans. De berättade om hur dansen gett dem energi, motion, nya vänner och fört dem samman med sina livskamrater.

Och så blev jag förstås uppbjuden för kvällen, något jag tyvärr var tvungen att avböja, men snart måste jag sätta fötterna på riktigt på de åländska dansgolven. Snart...

Bonusbild för bloggen. Här möts ålänningarna och ekenäsborna.
Säger inte den det mesta om danskärlek och gemenskap?

Kommentarer

Populära inlägg