Tips för morgontrötta: Så larmar du igång en bra morgon



Projekt självstyrning dag 10:

Huvudsyftet med min morgonrutin är att få till en bättre start på morgonen.
För mig innebär det att vakna till saker jag uppskattar. Så fort du är igång börjar belöningarna komma, eftersom du får mer av sånt du gillar i ditt liv. Men i början är det avgörande att ta larm till hjälp, för en ny uppvakningstid gör att man är mindre alert och lätt fastnar. Det avlastar hjärnan att få påminnelser i form av larm då behöver den inte styra sig själv, det krävs mindre disciplin. 

Min rutin ser ut så här:
06.30 larmet ringer. Jag kan snooza det en gång och krypa ihop hos Nicke. Fem minuter senare ringer det igen och jag är uppe.
06.36 ett mjukt larm påminner mig om att göra mig redo för morgonyoga.
06.40-06.55 cirka, jag kör yoga/mindfulness
06.55 mjukt larm avrundar. Jag sätter igång tankar för dagen P1.
07.00 Dags att fixa frukost. 
07.10-07.40 Lugn frukost, en stund att prata med Nicke inför dagen och lyssna på Ekots morgonsändning.
07.40 Mjukt larm påminner mig om att göra mig klar.
07.40-08.10 Fixar mig i ordning
08.10 Glatt larm påminner mig om att gå ut.
5-15 minuters morgonpromenad beroende på om jag ska iväg på förmiddagen eller inte.

Jag har byggt upp mitt system utifrån ställen där jag tenderar att fastna när jag är trött. Så jag säger inte att alla behöver just dessa larm. - Sök rätt på dina kritiska punkter och kräma på just där. Med tiden, när du märker att rutinen går mer av sig själv kan du testa att plocka bort larmen. 

Låter det trist att ruta in morgonen så här? Kom då ihåg att kroppen gillar regelbundenhet och att ditt nuvarande beteende också är en inprogrammerad vana, bara att du inte valde den själv.

*

Kommentarer

Populära inlägg