Sanera Facebookbruket


Projekt Självstyrning - Dag 2:

Igår var det snoozet.
Idag erkänner jag min största ovana. Att fastna i Facebookflödet och bara scrolla och märka hur tiden går. Jag har aldrig lyckats särskilt bra att stoppa det här beteendet, kanske för att jag mest har försökt just fokusera på att inte göra.

Mina knep just nu:

1.) Säga NEJ! och stänga sidan varje gång jag märker att jag öppnar den. (Ett tips som faktiskt har visat hjälpa barn att självreglera sig med godis, så varför ska det inte funka på mig?)

2.) Definiera vad jag istället vill göra: Skriva ett blogginlägg, fokusera på min andning, resa mig och sträcka på mig. (Viktigt steg när gäller all beteendeförändring, fokusera inte på det du ska sluta med utan på det du vill börja göra istället)

3.) Bestämma mig för när det är okej att kolla flödet. Det här är under utvärdering. Förut tänkte jag att på tunnelbanan är en bra plats, men samtidigt tänker jag att det är en dum idé att boka in något så regelbundet som egentligen inte är så viktigt för mig. Regel nummer ett blir när jag sitter (till skillnad från går). Regel nummer två när jag har något jag vill ta reda på. Regel nummer tre när jag ska uppdatera.

4.) Tänka ut vad som är belöningen: Att jag märker att jag har mer tid över till små mindfulnessövningar, att träna, dansa, att ringa folk eller pyssla, aktiviteter som är viktigare.

Mer om sanering längre fram!

Kommentarer

Populära inlägg