Två danstillstånd



AVSKAFFA danstillståndet!
Uttalandet kommer från liberala ungdomsförbundet och när jag hörde det i ekot i eftermiddags lystrade jag. (Precis som jag lystrar på allt som innehåller dans, kanske förtjänar ett eget inlägg ;-)).

Det krävs nämligen tillstånd på ett uteställe för att folk ska få dansa där inne. Ett uttryck för den svenska överstatligheten menade LUF, frågan har visst lyfts även av moderata politiker i riksdagen, utan resultat. En tjej som intervjuades i inslaget hade velat dansa med sina vänner på ett uteställe men blivit stoppad eftersom det saknade tillstånd. Hon klagade och sa att hur kan det vara olagligt att dansa?

Polisen å andra sidan var måttligt roade av förslaget, de trodde att det skulle bli svårt att hålla ordning inomhus.

Vad säger ni dansare?

Jag säger spontant att en bra dans kräver sitt dansgolv och sin dansanta publik. Varför stå och guppa så drinkarna skvalpar över på väldressade, blyg-fejk-coola barbesökare när det finns mängder av uteställen som i olika form inriktar sig på att erbjuda dans?

Skulle det inte krävas ett tillstånd skulle det väl heller inte ställas krav på hur lokalerna ser ut för att det ska passa att dansa där?

Och att hävda att det skulle vara ett svenskt fenomen... Jag tror inte det håller. Snarare att det är hyfsat etablerat att man dansar på ett dansgolv och dricker i en bar, långt utanför Sveriges gränser.


TVÅ danstillstånd undrar du?

Ja, det andra är betydligt tristare att tänka på.
Jag har varit förkyld i över en vecka och missat massa finfina danschanser.
Men det bästa är: Jag har tiden för mig. Det börjar jag mer och mer inse.

Kommentarer

Populära inlägg