Dansa ut ur boxen!


Music should never be harmless. -- Robbie Robertson

Jag har fastnat för det här citatet, för det både stör mig och lockar. Ibland är det skönt med låtar som lunkar på, ibland är det skönt att kunna dansa på rutin. Men allt som oftast känner jag precis så här, varken musiken eller dansen ska vara harmlös. Vill jag ha en stadig lunk en kväll så kan jag gå ut på en promenad med trevligt pratsällskap. En äkta dansnjutning berör. Och upplevelsen är också fri. I min värld är inte det tekniskt perfekta det som tilltalar mest. Eller som Charlie Parker har uttryckt det:

Music is your own experience, your own thoughts, your wisdom. If you don’t live it, it won’t come out of your horn. They teach you there’s a boundary line to music. But, man, there’s no boundary line to art. 
Author: Charlie Parker 

Ibland kan jag störa mig lite på hur regelstyrd och konformistisk buggen kan vara som dans. Jag saknar inslag av lek och frihet. Jag inser att ju mer tekniskt skicklig du blir desto friare blir du också att leka. Men det hindrar inte att jag tycker att man bör akta sig för att bli harmlös på vägen. Som en liten regelstyrd perfekt docka som bara gör det mina lärare har sagt till mig. Jäklar i mig om det inte är roligare att dansa med en som kan mindre men minns vad det innebär att leka!

Det bästa är förstås en kombination av båda. Men om jag väljer mellan perfektion och frihet, då väljer jag det senare. För det är där det händer, överraskningarna och de förlösande skratten - där när du uttrycker dig själv utan att döma dig eller andra. Det är då du verkligen dansar, inifrån och ut.

Kommentarer

Populära inlägg