Dansbloggen testar: Mockasiner!

Så, när man befinner sig bland dansare en hel helg och drabbas av blåsor på fötterna, då frågar man förstås som en galning vad folk har för skor. Ett problem är att många av dansskorna på den svenska marknaden må vara bra anpassade för lätthet och glid, däremot är de inte lika bra vad gäller komfort. Många socialdansare kör faktiskt därför på skor som inte är dansskor.

Men jag tycker personligen att det är stor skillnad på dansskorna jämfört med vanliga skor. Man känner sig mycket snabbare och kvickare i rörelserna, eftersom glidet är bättre. Ett bra glid är också viktigt för att spara på knäna, särskilt för följarna som snurrar mest. Dansskor är ofta mindre varma än vanliga skor och klarar sig därför längre mot svett, och inte minst är de lättare, så att det känns som att man flyger fram.

Nu har jag fått ännu ett tips av en dansare som jag är ivrig att prova. Nämligen att dansa med mockasiner. Jag har redan varit och prövat ut dem, rätt snygga va? Kostade inte mycket, omkring 150 pix.


Framförallt är de så sköna, jag kan till och med få i mina bandagerade tår i dem. Hon som tipsade mig hade egentligen funderat på att börja dansa barfota. Men precis som jag så kände hon att det var lite för utsatt med helt bara fötter, man vet aldrig vad som ligger på golvet.


Jag tänker testa skorna så fort jag får chansen. Hon har kört med sina sedan början av våren och för hennes del har det varit slut på allt vad skavsår och smärta heter. Vad jag tycker? Jag återkommer så fort de är invigda på allvar!

Vad dansar du helst i?
Kommentera gärna

Kommentarer

Populära inlägg