Stressa inte...


Ibland när jag är ute på dansgolvet blir jag så till mig.
Jag har oftast laddat mentalt hela dagen inför kvällen och kroppen är så ivrig att få DANSA.
På vägen till dansen småspringer jag ofta till tunnelbanan, inte för att jag har bråttom, utan för att jag har så mycket energi som vill UT!

Och så kommer man till danslokalen, redan utanför hör man musiken.
Man hejar på någon man känner, en härlig danslåt drar igång, attans, jag har inte hunnit byta om än!
Så man slänger på sig danskläderna, går supersnabbt till garderoben och lyckas hugga någon i farten. Och ÄNTLIGEN ut på dansgolvet...
Bara det att det går inte så bra.
Man schabblar sig, hänger inte med, det sprakar i hjärnan, man känner sig yr, det är inte alls som man tänker sig, och nästa dans följer känslan med.

Så var det för mig igår.
Dansstressen, det blir för mycket man tänker på en gång, så man glömmer att vara hör och nu och njuta av dansen, man jagar sig genom låten.

Tills...
Jag blir uppbjuden av en ny dansare. Han utstrålar lugn, jag börjar slappna av lite. Men på något sätt, som personer som lyckas sätta fingret på precis rätt ställe, säger han efter första låten på ett mjukt och vänligt sätt. "Du, du behöver inte ha bråttom. Jag vet precis hur det är, jag har också varit där, men stressa inte".
Att inse att ja just ja, jag har trillat dit igen!
 Och sen känna hur nästa dans blir bättre.
Och att kvällen sen bara blir bättre och bättre.
För att få uppleva några helt magiska danser mot slutet.
Stressa inte, stressa inte.
Av alla goda råd är det helt klart på topp tre listan.
För det är då man glömmer bort att dansa.
Det är då man börjar springa istället, får skygglappar.

Och så klart ska man säga det med lugn och stor värme i rösten för att det ska ha en effekt, det säger sig självt när målet är att hjälpa någon att landa i det där sköna lugnet och fokuset som uppstår just där.

Tack för rätt ord på rätt sätt vid rätt tillfälle.

Ps. Expanders var sjukt bra igår på Hallunda. Överväger allvarligt Skultuna imorgon. Den som har chansen att åka dit: Ta den! De är riktigt jäkla extra bra just nu. ;-).

Kommentarer

Populära inlägg