Tillbaka på första position


Min första dansupplevelse som jag minns var när jag gick på lekbalett när jag var 6 år gammal. Jag älskade det. Vi fick springa runt i lokalen, fritt till musiken och illustrera olika djur, som en sort dansteaterövning, frihet, så känns frihet i kroppen, jag minns det och så känns den fortfarande i dag när jag är på dansgolvet. Min farmor hade sytt en balettkjol i rosa styvt genomskinligt tyg som satt som en färgglad sol runt midjan och var som gjord för att snurra i.

Mamma har berättat så här i efterhand när hon har funderat över varför de inte uppmuntrade mig att dansa mer efter det, att hon såg att jag hade en särskild fallenhet för dans, i mina rörelser, och att det märktes att jag verkligen gillade det.

En delförklaring är att jag faktiskt fick börja på riktig balett senare. Jag gick en termin, eller kanske två, jag minns inte. Det var en sträng lärare i jämförelse och ingen riktig likhet med lekbaletten. Vi skulle lära oss disciplin, traggla första position, andra position. Långt ifrån den dans jag drömde om.

Jag tyckte det var suuupertråkigt. Jag tror att det hade varit en annan sak om läraren hade förklarat och visat hur häftiga saker man kunde göra med sin kropp om man tränade upp den enligt den stränga skolan. eller så var jag för liten. Hur som helst slutade jag på baletten.

Min kompis Sanja har däremot dansat mycket balett och har en så tjusig hållning och imponerande styrka i kroppen. I går kväll lärde hon mig några klassiska styrkeövningar och samtidigt balansövningar från baletten. Jag litar på hennes omdöme, efter att hon lärt mig snurrteknik blev jag ordentligt bättre, nästan för bra, för buggarna frågade mig om jag hade dansat balett, och buggsnurrar är inte rakt av samma sak, man ska ändå stega sig igenom snurrarna.

De nya övningarna ska ge mig prima balans, starka ben och bättre hållning tänker jag mig och jag satte igång, ivrigt i förmiddags. Det är läckert hur så små rörelser kan vara så tunga, så musklerna jobbar från tå till topp.

Tillbaka där det började men med en mycket större motivation. Jag vet ju hur roligt det redan är och ser fram emot att kunna göra mer av min dans.

Har du någon bra hemmaövning för en dansare som vill bli bättre? Tipsa mig!

Kommentarer

Populära inlägg