Självhjälp till en roligare dans del 1: Målet

Foto: Pers fotosida

När jag dansar med N är jag helt trygg. Jag vet att han inte kommer att döma. Jag vet att han njuter av att dansa med mig, och jag vet att jag kommer att ha en fin stund. Så blir känslan mer och mer även med nya personer när man kommer till nivån att man lär känna varandra genom dansen. Det blir goda spiraler av trygghet och glädje och ömsesidighet och jag tror att det är just detta som är målet för alla oss som söker oss ut på dansgolven. Att hitta människor att klicka med där man kan känna att man kommer till sin rätt. Det här är målet. Men...

...innan man har kommit till den där graden av trygghet kan vägen vara lång. En del människor kanske kommer ha svårt att komma dit, trots att de tar sig till danskväll efter danskväll. Jag tycker mig kunna ana det när jag tar del av diskussionen på olika dansforum, rädslan över att bli nobbad, dömd eller illa behandlad av andra, ibland är den berättigad, men ibland tror jag också att vi i stundens hetta tenderar att lägga krokben för oss själva.

Därför tänkte jag ägna en serie inlägg åt hur man kan göra för att ta det mentala steget vidare mot en mer belönande och gladspiralig dansupplevelse. Detta är en resa jag gör själv, så märk väl att jag fortfarande ibland gör just de misstag som faktiskt förstör lite för mig själv, men det går framåt och arbetet har gjort mig rikare.

Följ med!

Kommentarer

Populära inlägg