Att varva ner till sitt nu


Ibland kommer man bara upp i en sån spinn att det känns som att tiden ska fyllas av en massa göromål. Tankarna surrar i samma takt, och uppmärksamheten studsar som en pingpongboll i en rundpingistävling.
Man tror att den enda lösningen är att springa lite till. Bara jag jagar så kommer jag äntligen att nå fram.

Men kära vän. Det är just när man är i den där inbillade höghastighetstunneln som man behöver stanna, inte gasa. Ge sig ut i naturen. Stänga av telefonen. Kramas hela morgonen. Göra något som bara känns mysigt. Lyssna på sina andetag och tillåta sig att uppleva dem. Låta kroppen och njutningen ta över, ensam, eller ihop med någon man har kär.

Det har jag gjort idag.

Och så tänker ni att jojo, hon känner nog knappast frid, hon sitter här och uppdaterar sin blogg samtidigt.
Men jag kan säga er att det är något av det mest fridfulla jag vet. Att låta ord rinna ur en prestigelöst, till ljudet av mjuka toner av Billie Holiday. Men levande ljus, något kallt att dricka, en god frukt att äta. 
Jag känner en djup frid i detta nu, och vi behöver energi mina vänner, vi behöver kickar och faktiskt stress (fast då positiv sådan), men vi behöver alltid fylla på i den andra vågskålen, genom att lugnt bara låta det hända, tankarna glida, vilan få råda.

För att sen, kanske om det går som jag har tänkt avrunda kvällen med en och annan dans.
<3.


Kommentarer

Populära inlägg