Korsbefruktningar i dansen

Bachata på uppvisningsnivå a la Bachata experimental (uppträdande i somras på ki).

Jag vet inte riktigt hur det hände, men plötsligt håller jag på att försöka lära mig fyra danser på en gång. Dessutom kollar jag på extra danskurser... 



Kanske är det inte att rekommendera. Men det som börjar slå mig är hur mycket olika danser har gemensamt. På bachatan gick vi igenom några tangoinspirerade turer sist och på tangon igår fick jag öva en så kallad ocho som var den nyckel jag behövde för att förstå bachata-turen. Att lära sig salsa a la kuba och LA parallellt är så klart som upplagt för stegfel och sammanblandningar. Men jag nöter in rytmen och får en bredare förståelse för de möjliga stegvariationerna.

I både bachata och tango är hållning och följsamhet centrala egenskaper som följare, vilket i sin tur också kan tillämpas på foxen. Och jag är redan i grunden en bättre dansare efter att ha övat balans.

Så, jag tror faktiskt att man kan sammanfatta att all övning är bra övning, men att det sannolikt är bra att satsa på en dans lite mer intensivt så att man blir riktigt bra på ett område innan man börjar för brett med allt annat. Så är det i alla fall för mig.

Nästa dans jag vill testa?
Helt klart West coast swing!

Kommentarer

Populära inlägg