Sommarens mål uppnått!



Det här är inte ett UFO, det är mitt bästa (och enda) träningsredskap här hemma. En balansplatta.
Den där första kvällen under mitt första seriösa försök att lura ut fox (innan kurser, ja innan allt) insåg jag själv att GAH, ska jag klara det här måste jag ha balans. Samma kväll lärde jag känna min dansvän M som tipsade mig om balansplattan. "Jag köpte en och stod tio minuter på morgonen och tio minuter på kvällen varje dag i två veckor, det gjorde susen" sa han. (Oklart om han använde uttrycket susen.)

I julas stod balansplattan på önskelistan och jag fick den här. Lätt att förvara och lätt att bära med sig. Jag satte genast igång med Ms program. Det behövdes. I början kunde jag knappt stå på den med två fötter. Men ganska snart hade kroppen börjat haja och jag kunde stå längre och längre stunder utan att behöva gunga vilt eller kliva av. Den är inte bara bra för balansen, det känns i benen att musklerna byggs upp vill jag lova och jag fick mycket mindre problem med knäna som jag hade under mina första dansmånader.

I början av sommaren var det en baggis att stå med båda benen och dansa på plattan. Då var det dags med nästa utmaning: Att kunna stå fem minuter på en fot på plattan. Sjukt tungt för fötterna och väldigt bra både för styrka och balans.

I torsdags var det dags för eldprovet. Jag satte igång träningsklockan och när den pep efter fem minuter och sen efter fem minuter igen utan att jag behövt kliva av och vila jublade jag.

Nu är det dags att sätta upp nya mål för hösten ;-).

Kommentarer

Populära inlägg