Kraven på danstillstånd skärptes efter Göteborgsbranden

Var dans på rätt plats?

Jag har med kluvna känslor följt debatten inom dansvärlden vad gäller kravet på danstillstånd. Som jag har förstått det så krävs det att en arrangör som har serveringstillstånd även söker ett särskilt tillstånd för dans. Arrangörer som har ordnat dans utan ett sådant tillstånd åker då och då dit under en inspektion. Senast skedde det i Gävle, och nyligen ordnades en skojig och väl genomförd flashmob i lunchrestaurangen på skatteverket i Gävle för att markera det absurda som uppstår i att det här tillståndet ska krävas överallt.

Enligt regelverket finns inget sådant som spontandans på offentlig plats, bara om den sker där hemma. Det kan tyckas väldigt fyrkantigt och byråkratiskt.

Å andra sidan hittade jag en intervju med polisen publicerad på Nöjesguiden 2006 där man bland annat tog upp den här grejen med danstillstånd och varför det finns krav på det. "Vi remitterar till brandmyndigheterna och deras yttrande är viktigast. Efter Göteborgs-branden har vi ökat och skärpt kraven vad gäller brand" (framgår inte vad jag kan se vem inom polisen som har sagt detta). För min del går diskussionen plötsligt från ett glatt skämt till allvar. Visst kan byråkratin vara jobbig, men tänk om det skulle börja brinna och man inte hade en anpassad lokal för ändamålet? Det sitsen tror jag ingen arrangör vill hamna i. Tankarna att kolla upp det här väcktes efter att jag i morse hörde en intervju med en av de ungdomar som var med och arrangerade göteborgsbranden där han beskrev hur händelsen stjälpte hela hans liv.

Det finns en diskussion om det inte borde räcka med serveringstillstånd för att få ordna dans, för där görs också en brandinspektion. Men min fundering är då om vi verkligen vill att de två ska kopplas ihop? För då skulle det heller inte gå att söka bara danstillstånd om man inte vill ordna någon servering i samband med dansen? Glömmer man då inte alla de dansarrangörer som inte är näringsidkare?

Vissa politiska partier försöker göra detta till en politisk fråga och den mesta information jag hittar om detta kommer från politiskt vinklade forum. Det är väldigt svårt att hitta bra källor som inte är vinklade vill jag säga. Centerpartiet har framfört att det här är ett straff mot näringsidkarna. Ledamöter från Folkpartiet ska också ha drivit frågan och tyckt att det räcker med anmälningsplikt för att ordna dans, alltså att man säger till polisen att det ska ske.

Men jag är faktiskt lite skeptisk. För mig som dansare handlar det faktiskt inte så mycket om vad det ställer till med för arrangörerna. Det handlar mest om vad tillståndsplikten innebär för mig som dansare. Om både polis och brandskydd anser att det har en funktion för säkerheten inom olika evenemang, då tycker jag att det är tillräckliga argument för mig. - I dag har jag en stor tillit till att jag kan gå ut och dansa och också vara i en säker miljö, ja så stor tillit att jag inte ens kan föreställa mig alternativet. Så vill jag att det ska fortsätta vara. Jag vill gärna att det ska vara självklart att brandskyddet har tagit sig en titt innan jag går ut och dansar. Därför lutar jag mot att man ska behålla danstillståndet.

PS. Om man anser att Sverige är "värst" i frågan, jämför med Nederländerna: Där har man knutit danstillståndet till antidiskrimineringslagen, så att krogar som anses ha diskriminerat kan bli av med sitt danstillstånd under en period. Läs om det på s. 87 här.

Kommentarer

Populära inlägg