Att gå på kurs för att lära sig det man redan vet...

Har ni känt det ibland, när ni står där på kursgolvet, att AHA, det var DET de pratade om hela tiden? Så kände jag flera gånger under helgen när jag och N slipade vår fox under Danskonsultens kurs i dynamisk fox med inriktning personlig feedback.

Jag vet ju precis hur viktigt det är att samla, och att ha en bra hållning, och att spänna på sig och jag har ju hört att man även som följare ska ha driv i dansen. Men det är som att jag för varje kurs jag går lär mig det om och om igen, dock med en ny dimension varje gång och just den där känslan som jag beskrev inledningsvis.


Till exempel har jag inte varit medveten om vikten av att skjuta fram bröstet för att ta emot förningen på rätt sätt. Jag vet ju var förningspunkten sitter, men jag har på något vis vant mig mycket vid att lyssna på benen. Efter hand har jag mer och mer gått över till att lyssna med överkroppen, men benen klänger sig kvar.

Sen har jag tenderat dansat lite omlott, i stället för mitt emot. Det är ett ticks som jag tidigt utvecklade och som många har, men det var först i helgen jag insåg att det kan bli problem under vissa turer och på vilket sätt.

En annan viktig insikt var att jag som följare får, ja inte bara får utan bör, erbjuda mer motstånd än jag gör i dansen. Jag tror att när man lär sig in i följarrollen är det bra att först släppa de flesta tankar på motstånd, jag har i alla fall behövt det för att lära mig lyssna och känna in dansen. Men nu har jag kommit så långt i det att jag behöver börja bjuda emot, tillföra mer av min energi och balans till dansen. Det blir en spännande process som jag tror kommer att leda till häftiga upplevelser! Det känns som ett steg i rätt riktning på flera sätt.

Till sist tror jag varje kurs att det där var sista gången de ska behöva påminna mig om att samla, men så upptäcker jag nya finesser bakom det som jag inte tänkt på och att jag fortfarande slarvar...

Jag tror flera små polletter trillade ner i helgen och det var värdefullt. För det är som med all annan kunskap att man behöver först förstå och sedan omsätta den i praktiken för att fullt ut lära sig att behärska den.

PS. Vad ska vi göra med mig? Jag glömmer ju att fota hela tiden! Är så upptagen med att dansa förstår ni ;-)

Kommentarer

Populära inlägg