En frisk kropp


Mitt i dansen, den där upplevelsen. Alla leder, allt som lyder. 
Har du tänkt på hur skört det är?
Det har du antagligen. Precis som jag har du säkert dansat kroppen lyckligare och friskare många gånger. Men du har nog också dansat några danser för mycket. Så där så att knäna värker. Eller axeln. Eller så att du plötsligt känner att energin i dina danssteg inte vill infinna sig, hur mycket du än jobbar på det.

Ständigt denna balans.
Balansen är inte bara nyckeln till en bra dans.
Den är också nyckeln till din hälsa. Det är en läxa som många dansare har lärt sig med åren.
Den att vi behöver tillåta dansen vara lagom, i förhållande till vår livssituation just nu. Att vi behöver vakta på den där gränsen där dansen förblir en energikälla och inte börjar slita på oss. Tänk vad svårt det är när det är så roligt bara. Tålamod är inte den här tjejens starkaste sida. Men jag övar på det.

Jag ligger hemma med en dunderförkylning just nu.
Det om något är tålamodsprövande. Jag får hela tiden hejda mig från att sätta igång med olika projekt som dyker upp i huvudet. Och jag längtar något oerhört till jobbet. Jag vet att de klarar sig utan mig, att det till och med är bättre för alla att jag håller mig hemma så jag inte sprider smitta omkring mig. Men för mig personligen är det en utmaning. Jag tvingas inse att jag helt enkelt inte vill acceptera mina begränsningar. Jag behöver öva.

Och jag behöver öva på att njuta av att se alla uppdateringar om dansveckor.
Jag har ännu inte haft möjlighet att uppleva Öland, Västervik, eller Malung. Men jag vet att om jag håller mig frisk. Om jag tar hand om mig själv och låter saker falla på plats, ett stycke åt gången. Då kommer jag att få uppleva det en dag.
Dansa på, men ta hand om er gott folk!

Kommentarer

Populära inlägg